
Foto: Jan Petter Lynau
Det er viktigere å vaske bilen om vinteren enn om sommeren. Årsaken er salt og «norsk» måte å bruke bremsene på.
Norske bilførere kjører normalt forsiktig, og bruker dermed bremsene lite. Store deler av året er det våte og skitne veier i Norge - og om vinteren er saltet med på å gjøre det ekstra surt for bremsene på store deler av landets veinett.
- Salt, vann og oksygen gir korrosjon på bremseskivene og andre deler i bremsesystemet. Bremser som virker dårligere bak er et generelt problem fordi biler bruker bremsene foran mest. Bakbremsene brukes dermed lite. Til slutt kan bremsesystemet bak både størkne og ruste, med det resultat at du får en bil med langt dårligere bremsevirkning enn den skal ha, sier teknisk konsulent i NAF advokat, Audun Bergerud.
De fleste nye biler har skivebremser bak. Bare noen få småbiler har tromler med innelukkede bremsesystemer som er mer robuste og krever mindre vedlikehold.
Flest bremsefeil
Ifølge Statens vegvesens tilstandsundersøkelse fra 2012, som omfatter samtlige EU-kontroller dette året, står det dårlig til med bremsene på den norske bilparken.
Bremser topper feilstatistikken, med lavest godkjenningsandel.
Totalt ble det utført 1.164.887 EU-kontroller på personbiler i 2012. Godkjenningsandelen for bremser var på 68,2 prosent. Det betyr at tre av ti biler hadde så dårlige bremser ved EU-kontrollen at de ble underkjent.
Krever mye vask
Skivebremser krever definitivt mer vedlikehold - når bilen går på norske veier, og da særlig vinterstid, er ekspertene i NAF enige om.
- Vask bilen oftere om vinteren enn om sommeren, og spyl skikkelig med høytrykksspyler inn mellom eikene i felgen. Sett strålen mot bremseskjoldet og bremseskiven slik at du får spylt på baksiden av skiven. Det er bare å pøse på med vann, husk at bremsene også virker når du kjører i regnvær. Hold en avstand på 20-30 centimeter. Husk alltid en oppbremsing med en gang du er kommet ut av vaskehallen, enten du har spylt bremsene manuelt eller kjørt i en vaskemaskin, anbefaler kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Dette er for å få vekk vann slik at bremsene tar med en gang.
- Aktiviser bremsene
Engebretsen sier at cirka 70 prosent av bremseeffekten ved vanlig kjøringen leveres fra forhjulene, slik at det ofte danner seg rust på baksiden av bremseskiven, og også i andre bevegelige deler i bremsesystemet.
Hans råd for å hindre rust og opprettholde virkningen på bremsene bak er å aktivisere bakbremsene:
- For hver eneste biltur du tar, spesielt vinterstid, sørg for å ta en skikkelig bråbrems så fort som mulig, på et trygt sted. Da kjører du i gang alle bevegelige deler i bremsesystemet.
Link fra ........ http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10142559
No comments:
Post a Comment